K tomuto příspěvku mne inspirovala jedna z prověrek posledních dní. Konkrétně šlo o Škodu Octavia II kombi Elegance s motorem 1,6TDI CR a automatickou převodovkou DSG a cca 150tis.km – poctivými, námi ověřenými. Mimochodem i přes kauzu „Dieselgate“ koncernu Volkswagen jsou dle mých zkušeností motory TDI CR od koncernu VW celkově povedené a poměrně spolehlivé i ve vyšších nájezdech. U prověřované Octavie DSG jsem při kontrole technického stavu zjistil drobné zaškubání mimo běžnou praxi při zařazení režimu „D“ a také při přeřazování z prvního na druhý převodový stupeň. Možnými příčinami tohoto „chování“ převodovky mohou být již hraničně opotřebené lamely spojek nebo vadná funkce ovládací mechatroniky převodovky. V každém případě by případná oprava stála min. 25tis.Kč, ale když se to nešikovně sejde, tak klidně i 40 – 50tis.Kč. Proto jsme i v tomto případě po dohodě s klienty vůz nechali být a budeme vybírat jiný, který bude mít v době nákupu všechny funkce automatické převodovky zcela v pořádku. Z praxe víme, že to možné je. Zajímavost: klienti si vůz den přede mnou projížděli a žádné abnormální chování převodovky nezaznamenali. Tohle je prostě jeden z těch případů, kdy bez pomoci odborníka běžný uživatel počínající závadu ještě často nepozná a po koupi by mohl nečekaně platit zbytečně vysoké peníze za následnou opravu auotmatické převodovky. Ještě potenciálně dražší opravy bývají u klasických automatů s hydrodynamickým měničem. I u nich se vždy velmi pečlivě soustředíme na jakékoliv náznaky nestandardního chování. Někdy to může být např. jen o zvukovém projevu, jako v jednom z dalších nedávných případů, u velmi pěkně vypadajícího Volva XC90 s nájezdem kolem 100tis.km to při přeřazování od převodovky „zasyčelo“. I když jsme nepřišli na to, co je přesně původem zvuků, dokázali jsme postupně s pomocí mechanika vyloučit jiný původ než automatickou převodovku. Nakonec nám bylo řečeno, že to tyto vozy mívají a že je to běžné. Nenechal jsem se zvyklat, protože XC90 a ojetých automobilů Volvo s automaty jsem prověřoval už mnoho desítek a jednoduše vím, že tam takový zvuk být nemá. A tak si při koupi ojetého auta s automatickou převodovkou všímejte jakékoliv abnormality při všech režimech jízdy i zvukového projevu. Nám se tento přístup dlouhodobě vyplácí a těší nás, že naši klienti s námi kupují „automaty“ poměrně často i s vyššími nájezdy km a po koupi spokojeně jezdí mnoho dalších km. A doporučení na závěr: při zkušební jízdě s ojetinou s automatem jezděte min. 40-60min. Vím, vypadá to jako hodně dlouho a prodejcům se to obvykle moc nelíbí (chápu to), ale až teprve po cca 40min jízdy se plně prohřeje celá převodovka a mohou se projevit vady, které předtím patrné nejsou – to jsou reálné zkušenosti z praxe! Přeji Vám příjemný, dle předpovědi již méně mrazivý víkend, než byly poslední dny.“
2 Responses
Pane Zichu,co byste rekl o Opel Meriva,1.4,16v,r.v.2005,combi,s najezdem 146000 km?Vyhovoval by mi k vuli vyssi a prostornejsi kabine.Jsou tyto vozy spolehlive?Dekuji za odpoved.
Dobrý den, benzínová Meriva je z našeho pohledu dobrá volba. Dle našich zkušeností nemívá zásadnější slabiny. Opely obecně občas trochu více reznou, motor 1,4i je fajn, jen mívá často různé úniky oleje, obvykle však snadno přetěsnitelné. Jedná se již o 12 letý vůz, takže doporučujeme důkladnou kontrolu jeho celkového stavu před koupí. Pokud se obrátíte na nás, budeme rádi.