Žhavými kandidáty, se kterými jsme se začali častěji setkávat už v minulém roce, jak postupně „nabíhali“ do prodeje, jsou modely od Volkswagenu. Konkrétně Passat B8 a Golf VII. Zatímco do předchozí generace jsme dávali před Passatem B7 raději přednost Superbu II a před Golfem VI Octavii II, v další generaci se to zcela otočilo.
Volkswagen Passat B8
Z našeho pohledu je to velký „skok“ jak designově, tak technologicky. Passat B8 je dle našich zkušeností podvozkově mnohem zajímavější než jeho předchůdce B7, troufneme si říci: skoro suverénní. Na tak jasnou a přesnou odezvu při vedení vozu v zatáčkách a přitom náležitý komfort už jsme dlouho u vozů tohoto výrobce nebyli zvyklí. A motor 2.0TDI v nejobvyklejší verzi 110 kW je také poměrně suverénní. Jede „jak z praku“ a je dle dosavadních zkušeností velice spolehlivý.
S klienty kupujeme a sledujeme v provozu často auta s nájezdy kolem 200 tis. km, sami jsme i některá s takovými nájezdy pár desítek tisíc km provozovali na našich cestách za ojetinami a kromě běžné údržby a výměny rozvodové sady při 210 tis. km se toho na těchto autech moc neřeší. Snad kromě klasiky v podobě výměny silentbloků předních ramen za pár tisíc Kč a občas nějakého ložiska v kole. Celkově však hodnotíme tuto modelovou řadu, která od loňska naplno atakovala prodeje ojetin, jako velmi zajímavou jak z hlediska svezení, tak předpokládané dlouhodobé spolehlivosti.
Je to zároveň i vhodná volba pro zájemce o automatickou převodovku. V době, kdy je koupě téměř jakéhokoliv Fordu s powershiftem v podstatě adrenalinovou záležitostí, byste volbou passatu ve verzi 2.0TDI s převodovkou DSG neměli udělat zásadní chybu. Pokud došlo k výměně oleje, pak byste při koupi klidně i s nájezdem kolem 200 tis. km ještě dlouho neměli nic zásadnějšího řešit. Špatnou volbou nemusí být ani passat v motorizací 1.6TDI. Že to s ní nepojede? Dokud nezkusíte, nezjistíte. Nám připadá tento passat naprosto dostatečně pružný na pohodovou i dynamičtější jízdu. Spolehlivostí je srovnatelný s 2.0TDI. Pokud však chcete bezchybný výkon, sáhněte po 2.0TDI. Pro 1.6TDI bude často hovořit cena. Slušné kousky z let 2015/16 s nájezdem kolem 180 tis. km se aktuálně začínají na trhu prodávat již od 240 – 250 tis. Kč. Je to sem tam kus, ale dá se. Zrovna před pár dny jsme jeden takový v pěkném stavu s klientem za 249 tis. Kč kupovali. Na nejobvyklejší verzi 2.0TDI s podobnými parametry je potřeba mít min. 280 – 290 tis. Kč, spíše ale kolem 300 tis. Kč a výše. Asi od 320 tis. Kč už se dá vybírat z rostoucího počtu seriozních nabídek i s nižšími nájezdy kolem 140 – 150 tis. km.
A že vidíte v inzerci na internetu spoustu aut z největších bazarů za úplně jiné, nižší ceny, tak co to tu plácáme? Pokud se Vám to, co píšeme, nezdá, zjistěte si, zda inzerovaná auta jsou skutečně k mání „na place“ u příslušných prodejců. Zjistíte, že naprostá většina z těchto „supervýhodných“ nabídek fyzicky bohužel neexistuje. Zkresluje to dojem o možnostech nákupu, potkáváme se s tím velmi často. Je to však jen jedna z marketingových strategií největších prodejců ojetin na trhu, o které je dobré vědět a ušetřit si čas i zklamání z nereálnosti vysněného nákupu na základě těchto fiktivních nabídek.
A co Škoda Superb III?
Technicky a z hlediska spolehlivosti pro ni platí v podstatě to samé co pro passata, technika vozu se v ničem zásadně od Passatu B8 neliší. Akorát my bychom si v přímém srovnání jednoznačně vybrali passat. Navíc srovnatelný superb stojí na trhu obvykle o několik desítek tisíc Kč více než passat, takže další argument pro volbu passata. Komu se však superb líbí a vyhoví mu, není důvod ho nezvolit. Jak jsme uvedli, z hlediska spolehlivosti na tom je obdobně.
Volkswagen Golf VII
Tenhle golf pro nás byl „překvapením roku“, když jsme se s ním začali na trhu ojetin setkávat. Podobně jako Passat B8 poskočil úplně jinam oproti B7, tak Golf VII je úplně jiné auto oproti Golfu VI generace. V této třídě aut jsme se, co se týče podvozku, zajímavě svezli obvykle pouze ve Fordu Focus, který má dlouhodobě velmi zajímavě a zábavně nastavené podvozky. Když sedneme do Golfu VII, máme hodně podobný, v některých ohledech možná ještě o kousek lepší pocit než ve focusu. Podvozek je výborně naladěný. U golfu se snad ještě lépe povedlo skloubit komunikativnost a jistotu celého podvozku s pohodlností i na dlouhé cesty. Opět máme možnost srovnávat „courání po městě“ i dlouhé mnohasetkilometrové trasy (někdy najedeme za jediný den i 1200 – 1500 km) a v Golfu VII je to příjemný, pohodový zážitek. Když přidáme opět jako u passatu suverénní motor 2.0TDI 110 kW a celkově příjemný design, máme tu hodně povedené auto.
A spolehlivost? Opět dle našich již poměrně širokých zkušeností velmi dobrá i při vyšších nájezdech. U verzí s motorem 1.6TDI, což je na trhu nejčastější případ, se objevují vadné silentbloky u převodovky (někdy už před dosažením 100 tis. km). Je to zřejmě konstrukční vada a projevuje se hlukem a vibrací zejména v zatáčkách. Výměna silentbloku vyjde na několik tisíc korun. Tento problém jsme zaznamenali i v příbuzné Octavii III. Pozor také při koupi verze 4×4. Zde se objevují poměrně často různé pazvuky od pohonu 4×4. Někdy to může znamenat potíž s kardanovou hřídelí nebo v horším (dražším) případě se zadní rozvodovkou s haldexem. Toto opět platí i pro Octavii III. Opatrní bychom byli také s nákupem benzinové verze 1.4TSI. Ze začátku výroby byly tyhle motory velmi problémové a dle informací z praxe to vypadá, že se jim dosud nevyhýbají občasné potíže s vnitřní mechanikou motoru. A když se v motoru rozpadne píst nebo utrhne ventil, je tzv. „hotovo“ a oprava se vyšplhá klidně nad 100 tis. Kč.
Naším „tajným“ tipem na zajímavou benzínovou motorizaci je 1.2TSI. Z hlediska dlouhodobější spolehlivosti jí není dle našich zkušeností moc co vytknout, pěkně jede a umí být i úsporná. Když to shrneme, v naftě je optimální, ale na českém trhu minimálně zastoupená „předokolka“ s motorem 2.0TDI. S manuálem i automatem se jedná o rychlé, zábavné, spolehlivé i úsporné auto s potenciálem sloužit několik set tisíc km. V benzínu pak 1.2TSI optimálně s manuální převodovkou.
A co téměř „zrcadlový“ odraz Škoda Octavia III?
Zde opět platí, co se techniky a spolehlivosti týče, již vše popsané v pasáži o Golfu VII. Nám akorát Octavia III připadá jízdně mnohem méně „zajímavá“ než Golf VII. Hlavní rozdíl je u verze 2.0TDI, která má v Octavii III vlečenou tuhou zadní nápravu, kdežto Golf VII má víceprvkovou s nezávisle zavěšenými koly. Ale i u verzí 1.6TDI či 1.2TSI, kde golf používá tuhou zadní nápravu, je rozdíl ve prospěch golfu dost znát. Zkuste a uvidíte. U octavie je určitě zajímavé to, že si na českém trhu vyberete z mnohem většího počtu nabízených aut než v případě golfu. Cenově jsou na tom tahle vozidla dost podobně. Dobré kusy z let 2014/15 s motorem 1.6TDI a nájezdy kolem cca 160 – 200 tis. km se začínají aktuálně prodávat od 180 – 190 tis. Kč. Kolem 200 tis. Kč se dá už i trochu více vybírat. Mezi 200 – 250 tis. Kč je výběr těchto aut poměrně velký a od 220 – 230 tis. Kč už se objevují i motorizace 2.0TDI. Na lépe vybavené auto s nájezdem kolem 150 tis. km už to chce ale min. 250 tis. Kč, spíš více.