V předchozích dnech jsem s mladým manželským párem vybíral menší rodinné MPV vhodné pro delší výlety ve dvou a výhledově i s dětmi. Původní představa byla Volkswagen Touran generace vyráběné od 2011 s naftovým motorem, optimálně automatickou převodovkou DSG a pokud možno lepší výbavou typu dvouzónové klimatizace a multifunkčního volantu. Taková auta se u solidních prodejců s poctivými nájezdy kolem 140 – 160 tis. km prodávají s roky výroby 2011-2013 za ceny orientačně kolem cca 280 – 360 tis.Kč. Tourana této generace považuji za povedené auto, které obvykle bez větších investic zvládne najezdit i hodně přes 200 tis.km, takže jsem neměl důvod o volbě modelu nějak polemizovat.
Když jsem však dostal otázku, jaká by mohla být k Touranu alternativa, zasvítilo mi v očích, protože na tuhle otázku odpovídám rád a vždy mne zajímá reakce klientů. Za zajímavou, levnější a přitom srovnatelně spolehlivou alternativu k VW Touran totiž považuji Citroën C4 Grand Picasso.
Když jsem to vyslovil tentokrát, první reakce byla taková, jakou občas slýchávám, tedy že Francouzským autům moc nevěří. Já to vidím jinak, protože jsem s Citroëny mnoho let jezdil, opravoval je a s našimi klienty jich už pěknou řádku po bazarech viděl, prohlédl a doporučil ke koupi. I zpětná vazba po letech užívání bývá obvykle velmi příznivá. Zkrátka moje osobní zkušenost s automobily značky Citroën je převážně pozitivní. Za peníze, za které se ojeté Citroëny prodávají je to podle mne velmi zajímavá volba.
A jak to bylo v tomto příběhu? Prvního Tourana si mladí manželé vyhlídli v jednom z větších bazarů a pozvali si mě na jeho prověření. Auto bohužel neodpovídalo uváděnému stavu km, bylo po prodejcem nepřiznané havárii na přední část včetně jednoho opravovaného nosníku a celkově to prostě nebylo za požadovaných cca 330 tis. Kč ono. Navrhl jsem tedy, že můžeme projít nabídku obdobných aut na trhu. Zjistili jsme přitom, že u jednoho velmi solidního prodejce, kde se nic výše uvedeného nepříjemného nebo podvodného neděje stojí dokonce několik potenciálně vhodných aut VW Touran a že tam zároveň mají jednu z největších nabídek Citroënů C4 Grand Picasso v ČR. Dohodli jsme se tedy, že tam vyrazíme, primárně za Touranem z roku 2013 s nájezdem cca 155tis.km s DSG a v pěkné výbavě za 328tis.Kč a alternativně koukneme na nějaké to C4 Grand Picasso, kdyby náhodou…
Chcete si také nechat pomoci s výběrem ojetého vozu a nechat si ho zkontrolovat našim odborníkem z Auto AZ Consulting? Pro více informací o kontrole ojetého vozu před koupí klikněte zde:
Po příjezdu k prodejci jsme si prohlédli a projeli Volkswagen Touran, který se nám líbil vzhledově i technicky. Na řadu tedy přišlo přímé porovnání VW Touran 1,6 Tdi DSG vs. Citroën C4 Grand Picasso 1,6 Hdi automat. Když se mě klienti i jindy ptají na zásadní rozdíly mezi těmito vozy, tak ve prospěch VW Touran z mého pohledu hovoří čitelnější jízdní vlastnosti se slušnou zpětnou vazbou od řízení i od podvozku na jakou bývají zastánci aut koncernu VW/Audi/Škoda/Seat zvyklí. U Citroënu C4 Grand Picasso jsou z mého pohledu jízdní vlastnosti hlavní, ale zároveň skoro jedinou zásadnější slabinou. Já osobně si při jeho řízení připadám jako na pružinovém gauči, který se se mnou houpe velmi příjemně, ale co se děje s koly na silnici a při otáčení volantem, s tím mě tohle auto prostě téměř vůbec neobtěžuje. Když si na to zvyknete a uvědomíte si, že řídíte poměrně velký rodinný koráb primárně zaměřený na pohodlnou jízdu, tak to se to celkem dá přijmout.
K jiným vozům značky Citroën zde potřebuji podotknout, že obvykle mívají podvozky laděné komfortněji, ale vždy jsem v nich měl i pocit odpovídající zpětné vazby. I to byl před mnoha lety důvod, proč jsem raději ke koupi zvolil Citroën C8, který se mi po silnici „vodil“ mnohem příjemněji a čitelněji než C4 Grand Picasso, i když ten se mi mooc líbil. Jdnou další tzv. „nevýhodou“ může pro někoho být neobvyklý projev automatické robotizované převodovky při přeřazování, kdy dojde na chvíli ke zpomalení vozu, což je v jiných vozech s manuálním řazením i klasickou automatickou převodovkou jev nezvyklý. Tady jde z mého pohledu ale vyloženě o zvyk. A naopak velkou výhodu této převodovky vidím v tom, že bývá velmi spolehlivá a pokud se na ní něco rozbije, opravy obvykle bývají v řádu tisícikorun, což se nedá říci ani o DSG od Volkswagenu, kde stojí opravy obvykle několik desítek tisíc korun, pokud k nim dojde.
A dál už jsou to samé výhody ve prospěch Citroënu C4 Grand Picasso
, kterými jsou standardně 7 míst, celkově větší vnitřní prostor a podle mne i příjemněji uspořádaný, je zde mnohem více odkládacích schránek oproti Touranu.
Pro příjemný pobyt rodiny s malými dětmi na palubě za sebe považuji důležitou i možnost projít pohodlně mezi předními sedadly k dětem dozadu. Tu samou možnost jsme měli v Citroënu C8. Líbilo se nám, že když jste někde s malým dítětem v zimě a potřebujete k němu přijít několikrát za jízdu, je příjemné nemuset stále vylézat do mrazu a sněhu, ale vyřešit vše v teple a soukromí vnitřního prostoru auta. Když máte s sebou nočníček 🙂 a vše ostatní, co s dětmi na cestách potřebujete, můžete klidně prožít i mnoha hodinový pobyt na palubě bez nutnosti vylézat ven.
Další příjemná výhoda je, že u C4 Grand Picasso 6. a 7. místo zaklopíte do podlahy kufru a dalším sklopením druhé řady sedadel vytvoříte zcela rovnou plochu, kde se dva dospělí celkem pohodlně vyspí, obzvlášť když jim je příjemné se k sobě přitulit.
I s výbavou na tom bývají automobily značky Citroën obvykle velmi dobře. Všechna okna v elektrice je naprostý standard, vícezónová klimatizace také, dětské stolečky před zadními sedadly a integrované boční roletky na oknech jsou příjemnými „vychytávkami“, které ocení dospělí cestující i děti. Ovládání rádia z volantu, tempomat a palubní počítač má také většina těchto vozů.
Když tedy klienti nastoupili po projížďce s VW Touran do C4 Grand Picassa, musel jsem se jen usmívat jak žasli nad rozdílem v prostoru i komfortu na palubě. Zvědavý jsem byl ale hlavně na testovací jízdu. Každý vnímáme pocit z řízení vozu jinak a podle mne je velmi důležité cítit se za volantem při řízení příjemně a komfortně. Projeli se oba, po projížďce ještě dlouho seděli na sedadlech, prohlíželi a testovali interiér a poté co vystoupili mi s úsměvem sdělili: „ten Citroën C4 Grand Picasso je pro nás skutečně zajímavější možnost“. No vida, řekl jsem si, tak tentokrát se shodneme a vybraný kus jsem detailně prověřil. Na konci prověrky jsem jen konstatoval, že se jedná o pěkné, nehavarované auto s plným servisem ve velmi dobrém stavu. Je potřeba vyměnit motorový olej a filtry, ale jinak to byl stav „sednout a jezdit“ až do další servisní prohlídky.
Když to tedy shrnu, těmto klientům stejně jako mě dával větší smysl obdobně vybavený Citroën C4 Grand Picasso 1,6Hdi automat za cca 245 tis.Kč, který šel do provozu v 10/2012, měl najeto poctivých 156tis.km a byl ve velmi dobrém stavu oproti vozu Volkswagen Touran 1,6Tdi DSG za cca 325 tis.Kč z 2/2013 se stejným nájezdem a obdobným technickým stavem. V tomto případě tedy činila cenová úspora v nákupu vozu orientačně kolem 80 tis.Kč. Budeme-li pro přesnější srovnání předpokládat, že obdobný Volkswagen Touran z 10/2012 by stál pravděpodobně o cca 20-30 tis. Kč méně, tak by se jednalo o úsporu kolem 50-60 tis.Kč. Prakticky ale rozdíl několika měsíců ve stáří vozu nehraje velkou roli, v tomto případě možná i trochu pomohl k ještě výhodnější ceně za Citroën C4 Grand Picasso, protože byl „papírově“ o rok starší než vyhlédnutý VW Touran. A co Vy, které z aut je pro Vás zajímavější? Napište nám do komentářů své postřehy či zkušenosti.
4 Responses
Řešíme teď to samé, ale v bazarech je už druhá generace Touranu. Byl by verdikt myslíte teď stejný?
Dobrý den,
děkuji za Váš dotaz. S další generací VW Touranu i Citroënu C4 Grand Picasso se cenový rozdíl zmiňovaný v článku z roku 2017 dost vyrovnal. A v posledních dvou letech dělají ceny aut různé “kotrmelce”. Už se mi i stalo, že z přímého cenového srovnání vyšel někdy o něco lépe Volkswagen Touran. Doporučuji udělat tedy srovnání aktuálních nabídek a vybrat tu nejpříznivější pro Vás. Rád Vám pomohou jak s výběrem tak zejména s kontrolou stavu vybraného vozu před jeho koupí. Zdraví Aleš Zich.
dobrý den, děkuji za pěkné čtení. Já aktuálně kupuji zafiru 2007 po mnoha hodinách sezení a výběru rodinného MPV. Líbí se mi citroen, ale s manželkou nedáváme tu konzoli uprostřed s přístroji, jsme stará škola, potřebujeme se dívat před sebe.
Dobrý den, děkujeme za Váš komentář. Opel Zafira je mezi MPV také zajímavá volba, za potenciálně spolehlivější považuji benzínové verze. Doporučuji před koupí ojetého vozu důkladnou prověrku jeho skutečného stavu. Tu Vám rádi zajistíme. Více informací o kontrolách ojetých vozů před koupí naleznete na těchto našich webových stránkách: https://www.autoaz.cz/proverovani-vozidel/