Najděte nějaký ojetý valník nebo sklápěčku, aby to mohlo občas tahat i bagr na podvalu, ideálně s pohonem 4×4 a cenou do 300 tis. Kč bez DPH. Takhle znělo původní zadání od zahradnické firmy, která už se mnou v minulosti koupila mnoho osobních i užitkových aut. Vážím si toho, že se ke mně klienti rádi vracejí a dříve vybraná auta jim dobře slouží.
Našlo se? Že by Ford Transit?
Tahle představa byla od začátku téměř jasně nesplnitelná. I když… Měli jsme na výběr auta čas několik měsíců. Během toho jsem objevil jeden pěkně vypadající Ford Transit. Valník, s pohonem 4×4 za cca 260 tis. Kč bez DPH. Výjimka, kterých se moc nevidí. No, ani já ho neviděl.. 😮 Klientovi se totiž do Forda moc nechtělo, protože mu připadal moc velký. Navíc jim prý moc nevěří ohledně spolehlivosti. Já mám sice odlišný názor i zkušenosti, ale nikomu je nenutím.
Takže VW T5 2,0 Tdi.
Předchozí valník pro tohoto klienta byl Volkswagen T5 2,0 Tdi, s předním náhonem. Pěkné, dobře funkční auto, se kterým jsou velmi spokojení. Jenže většina z vás (nejen zahradníků) jistě ráda potvrdí, že jakmile se dostanete na mokrou trávu či bahno, může to být potíž. To prostě klouže. A s bagrem na vleku? Pohon 4×4 se tedy stal z přání podmínkou. Zvedli jsme proto, po společné dohodě, možnou kupní cenu. Najít totiž pěkné auto v této kategorii, aby nebylo prastaré a nemělo najeto „bambilion“ km, znamená cenu min. kolem 400 tis. Kč bez DPH, často i více.
„bambilion“ – neodborný termín pro vysoký nájezd km v řádu stovek tisíc km (například 300 tis. km a více) 🙂
T5 s 2,0Tdi klidně „bambilion“ km najede.
Podívejme se na to. V nabídce na trhu je spousta aut s nájezdy kolem 250-350 tis. km. Má tohle vůbec smysl kupovat? Dle mých dosavadních zkušeností ano. Při dobré péči mohou tahle auta najíždět i mnohem více km. Osobně mám obytnou T5 4×4 2,0 Tdi 103 kW s najetými 280 tis. km a funguje skvěle. Kamarád prodával před rokem jeho obytnou T5 s nájezdem 440 tis. km a šla dál sloužit do rodiny. A i nadále slouží spolehlivě. Nedávno jsem montoval centrální zamykání do auta, které má také najeto přes 400 tis. km a funguje velmi pěkně.
Co Vás bude u takových aut pravděpodobně čekat?
Určitě je nutné počítat s různými investicemi. Kolem nájezdu 250-300 tis. km lze očekávat čištění DPF filtru pevných částic, případně výměnu nějakých čidel kolem něj (čidlo rozdílového tlaku, Nox, někdy lambda sondu). Vyměnit DPF filtr za nový je potřeba málokdy, obvykle stačí jeho profesionální vyčištění. Může odejít alternátor, startér apod. Tohle vše jsem již viděl kolem i osobně absolvoval vícekrát. Někdy se v těchto nájezdech řeší poloosy, které jsou na tento model docela drahé. Dále samozřejmě spojka – to hodně záleží na způsobu použití auta a řidiči. Dvouhmotový setrvačník, neboli „dvouhmota” – ta umí někdy začít chrastit už kolem 150 tis. km. Klasika jsou silentbloky motoru, tlumiče, uložení ramen apod. Všechno jsou to ale vesměs obvyklé opravy jako u jakéhokoliv jiného auta. VW T5 nemá úplně ideální antikorozní odolnost, takže občas se objevují vyrezlá místa kolem klik dveří a nahodile všude po karoserii. Když se to zachytí včas a lokálně ošetří, nemusí to být problém. Při koupi takovéhoto vozu si vše výše zmíněné určitě důkladně prohlédněte a zkontrolujte. Nebo nechte profesionálně zkontrolovat třeba ode mne 🙂
Objevili jsme krásný kus jen se 146tis.km
Finálně objevený vůz z roku 2016 se skutečně povedl. Byť bude sloužit kolem zahrad, není to žádný vykvetlý „jarní“ kousek. Karoserie komplet bez známky koroze s původním lakem. Moc pěkný stav podvozku, našel jsem jen ohnuté plechové pásy, které drží nádrž. Ty prodávající nechá srovnat ve svém servisu a je to vyřešené. Nádrž byla naštěstí ok.
Veškerá mechanika bez jediné chybičky, pohon 4×4 jsme důkladně vyzkoušeli na trávě i na poli. Při prohlídce zespodu jsem dále zjistil velmi lehce rosící gufero zadní poloosy.
Interiér je jako u zánovního auta.
Brzdy ok, gumy celoroční. Pneumatiky však přijdou po koupi na auto nové, A/T terénní drapáky. S těmi už hned tak někde nezapadnete ani s tím bagrem za sebou.
Jo a na diagnostice se hlásila žhavicí svíčka.
To je u těchto aut celkem běžné, i když bez problémů startují. Tohle například nastartovalo bez zaváhání i v -7°C. Vyměnit je však výhledově bude vhodné.
Shrnutí z prověrky téhle moc pěkné ojetiny.
Udělat:
- výměnu mot. oleje a filtrů
- opravu ohnutých držáků nádrže
- opravu mlhového světla
Po provedení těchto oprav může vůz začít normálně jezdit do další servisní prohlídky za 15tis.km a pravděpodobně nebude nic dalšího potřebovat.
Co bude potřeba (doporučuji) výhledově provést:
- výměnu oleje v haldexu a v zadním diferenciálu. Haldex tady má interval na výměnu 90tis.km, optimální je však měnit v něm olej vždy po 60tis.km. Nyní je na výměnu u tohoto vozu tedy vhodný nájezd.
- lehce rosící gufero u jedné zadní poloosy = optimálně vyměnit s výměnou oleje v zadním diferenciálu (není to úplně nutné, protože nekape, ale vhodné určitě)
- výměnu žhavicích svíček
- doporučuji výměnu oleje i v převodovce a přední rozvodovce
- výměnu rozvodů motoru max. při 200 tis. km nebo po 8 letech (max. 10 let, kdo na to má nervy)
A co Vaše zušenosti s dodávkami, třeba i jinými, s pohonem 4×4 i bez? Pište, komentujte, sdílejte 🙂