Jeden klient, 8 let, třikrát Škoda, třikrát benzínový motor 1.8, z toho dvakrát TSI a pokaždé zcela jiné konstrukce. Ale začněme pěkně od konce…
Pro našeho spokojeného klienta jsme prověřili již třetí škodovku s motorem 1.8 TSI. Říci “škodovka” je v tomto případě spíše úsměvné, protože se jedná o Škodu Superb třetí generace z roku 2016 ve výbavě Laurin a Klement se zmíněným motorem 1.8 TSI o výkonu 132 kW. Tento červený krasavec je po prvním majiteli, najeto má pouhých 46 tisíc kilometrů a vzhledově i technicky se blíží stavu vozu nového. Z hlediska prověrky jsme mu neměli co vytknout, pouze se zamýšlíme nad volbou motorizace. My bychom totiž raději volili motor 2.0 TDI.
Proč? Dieselové motory jsou totiž z těchto let vychytané, úsporné, spolehlivé i příjemně jedou. Za nás optimální volba. Naopak motory TSI prošly od doby svého uvedení mnohými změnami a majitelé s nimi zažili kromě příjemného jízdního projevu i mnoho závad a trápení. Konkrétně u motoru 1.8 TSI se u první generace jednalo o konstrukční nedostatky, které většinou vedly ke zvýšené spotřebě oleje a nakonec ke ztrátě komprese. Následně byla potřeba v podstatě generální oprava mechaniky motoru. O hrátkách s vytahanými nebo přeskočenými rozvodovými řetězi ani nemluvě, to se týká naprosté většiny variant motoru TSI, ostatně majitelé by ji stě mohli vyprávět.
Námi prověřovaná poslední evoluce 1.8 TSI s výkonem 132 kW by snad podle všech dostupných informací měla být už zbavena většiny těchto problémů. I když s chrastícím řetězem jsme se setkali u jednoho vozu s nájezdem kolem 100 000 km už také, takže vlastně těžko říct. Také u předchozí generace ve výkonové variantě 118 kW se náš klient setkal s nutností výměny rozvodového řetězu. Jinak mu ale zatím motor slouží bez potíží.
Asi nejzajímavější je první verze nadupané “jedna-osmičky” se 132 kW v octavii první generace ve variantě RS. Tento klient ji s námi kupoval před cca 8 lety a auto jezdí spolehlivě dodnes. Shodou okolností si díky naší pomoci našlo před pár dny dalšího majitele (mělo nájezd 240 000 km). Tohle auto jede jak z praku a při běžné údržbě ještě dlouho jezdit může. Octavia RS první generace se prostě povedla. Vzhledem k postupujícímu času je však na trhu pěkných kousků již velmi málo. Tím spíš jsme s radostí jeden z nich (auto známe už 8 let) pomohli prodat dál. A co vy, šli byste jako my raději do TDI, nebo vás také láká benzínové TSI?