Klient u mě poptal nalezení a prověření pěkné Toyoty Proace, případně jejích „sourozenců“ Peugeot Traveller či Citroën Spacestar. Původní zadání znělo vůz od roku 2017, do 120tis.km najeto, delší verze, 8-9míst, tempomat a nějaká slušnější výbava, cena do cca 700tis.Kč.
Našli jsme takové auto?
Ne tak úplně.
Našli jsme však velmi pěkný kus s trochu jinými parametry. Více o něm níže.
Jaká byla realita nabídek?
Obecně není na trhu takových aut zrovna mnoho. V nabídce bylo jen pár kusů, o kterých se dalo uvažovat. Jmenovitě v ČR 4. Jenže skoro každému něco chybělo. U jednoho to byla 3 řada sedaček, která stojí nová přes 100tis.Kč (ano, skutečně tolik..). Starší se pak pohybují kolem 40-60tis.Kč. To bylo tedy jasné KO kritérium. 9ti místné verze zase nebývají moc vybavené. Šli jsme tedy po 8mi místných. Pár zajímavých se jich ještě objevilo, ale převážně s motorem 1,5 či 1,6D. Ze zkušenosti mohu říct, že i tyto menší motory kupodivu na takto velký vůz celkem stačí. Optimální volbou je však 2,0D se 110kW. V zahraničí jsme našli poměrně dost pěkně vybavených kousků i s nízkými nájezdy, ale všechno právě s motory 1,5 či 1,6D. Konkrétně cca 8-10 vozů. Verze 2,0D už se ve slušné výbavě s cenou dovozu dostávaly převážně nad 700tis.Kč. Do 700tis.Kč to byly 2-3 kusy se spíše snižší výbavou.
A co tedy raději Volkswagen Caravelle?
Prošli jsme pro srovnání i nabídky na VW Caravelle. Jenže slušná auta s výše uvedenými parametry kolem 700tis.Kč teprve začínají. Objevili jsme jednu Caravelle z roku 2017 ve verzi Long, 2,0Tdi s nájezdem pod 100tis.km a cenou 730tis.Kč. V danou chvíli to byla nejlevnější nabídka na trhu. Tohle auto je prostě ve srovnatelných parametrech o něco dražší.
Nakonec jsme slevili z nájezdu i ceny.
Zajeli jsme se s klientem podívat na jedno auto až za Ostravu a vyplatilo se. Objevili jsme velmi pěknou Toyotu Proace z roku 2017, s motorem 2,0D, nájezdem lehce přes 150tis.km a s velmi slušnou výbavou. Auto nebylo v minulosti závažněji bourané, mělo pouze lakovaných několik dílů karoserie. Kromě nefunkčního vyhřívání jedné sedačky mu nebylo technicky co vytknout. Klient chtěl pohledově zachovalé auto zvenku i zevnitř. To také nebývá u tohoto typu vozu vůbec samozřejmostí, tento kus splňoval i tento požadavek. Za cenu výrazně pod 600tis.Kč to byl zajímavý kup.
Postupně ubývají nové i ojeté.
Tento nákup se tedy povedl, takových aut však postupně ubývá. Loni touto dobou, tedy na začátku roku 2022, oznámil Peugeot i Citroën, že modely Traveller resp. Spacetourer přestává dodávat se spalovacími motory. V nabídce jsou už jen verze plně elektrické. V prodeji se spalovacím motorem zatím zůstává Toyota Proace, protože Toyotě vychází díky hybridům dobrý mix z hlediska celkových CO2 na jeden automobil.
A co Vy?
Láká vás podobný vůz, nebo byste raději Volkswagen Caravelle/Multivan či jinou alternativu?