Trnitá cesta za pěkným „lesníkem“
Vybírali jsme s klientem Subaru Forester 2,0i CVT. Zadání znělo najít co nejhezčí auto, které bude mít potenciál sloužit mnoho dalších let. To u Subaru nebývá zásadní problém. Optimální volbou pro dlouhodobou spolehlivost je atmosférický benzínový motor a u starších Subaru manuální převodovka. Většina novějších Subaru je však dnes k dostání většinou jen s automatickou převodovkou.
Proč zrovna CVT?
Osobně úplně nerozumím důvodům, proč Subaru (a např. i Toyota) jde cestou variátorových převodovek CVT. Obecně se o nich dá říci, že neoplývají žádnou super spolehlivostí a ani kdovíjak dlouhou životností. U Subaru sice prý většinou převodovka alespoň rozumných 200tis.km vydrží. O kolik více je však již celkem otázka. Moc jí také nesvědčí tahání těžších vleků. No a jízdní projev je samostatnou kapitolou. Někdo tvrdí, že mu lineární zrychlování vozu s motorem vytočeným v téměř konstantních otáčkách vyhovuje. Mě to přijde přinejmenším divné. Za sebe prostě nevidím moc důvodů, v čem by měla být tato převodovka lepší než klasický, kvalitně postavený automat s hydrodynamickým měničem.
Až na třetí pokus..
V hledáčku jsme měli 3 auta splňující zadání. První, na které jsem vyrazil, bylo cenově uprostřed, ročník 2020 a nájezd 100tis.km. Při jeho prohlídce jsem však zjistil, že auto vlastnila dopravní firma. A protože mělo tažné zařízení, nejspíše i nějaké ty vleky tahalo.. Pohled do kufru také moc nepotěšil, zjevně byl využíván velmi intenzivně a ne moc ohleduplně. Když se při jízdě přidalo pár zaváhání převodovky a občasné pazvuky, bylo jasné, že tenhle kus ne.
Druhý v pořadí měl podobné parametry a byl nejlevnější. Bohužel ani tady to nebylo ono. Jízdně byl sice ok, ale skoro každý díl karoserie byl nějak „podepsaný“ škrábancem či promáčklinou. Podvozek zjevně vypovídal o častějším nasazení v terénu a např. vyteklý zadní tlumič není pro tento nájezd moc obvyklý. Shodli jsme se tedy na třetí auto, které bylo sice nejdražší, ale také s polovičním nájezdem a nejlepší výbavou.
Krásné Subaru Forester “z dovozu”
Když jsem přijel na tohoto černého krasavce, po prvních minutách jsem si oddechl. Už na první pohled to byl velmi pěkný kus. Podvozek čistý, absolutně bez koroze. Interiér i exteriér zachovalý. Pouze několik velmi drobných kosmetických vad laku. Následná důkladná prohlídka, diagnostika i zkušební jízda potvrdila skvělý stav tohoto kusu blížící se stavu vozu nového. K tomu plně vedená servisní knížka. U auta s cenovkou kolem 600tis.Kč konečně z mého hlediska odpovídající stav.