Prověřili jsme Volvo XC90, švédskou klasiku z nejklasičtějších. Tohle SUV vydrželo na trhu nových aut rekordně dlouho (2002-2015) a je dosud poměrně vyhledávaným bestsellerem i na trhu ojetin. Zájmu zákazníků se těší zejména pro svou pohodlnost a prostornost interiéru. Některé verze mají dokonce sedm sedadel…
Je pravda, že XC90 této generace už neprověřujeme zdaleka tak často jako v minulých letech, ale stále se s ním setkáváme a nutno říci, že rádi. Jedná se totiž o velmi kvalitně postavený vůz, který při vhodné údržbě dokáže fungovat mnoho stovek tisíc km.
Tento námi prověřovaný kus (s dieselovým pětiválcovým motorem 2.4/D5 o výkonu 147 kW) to potvrzuje, i když jeho nájezd je relativně nízký, auto má za 8 let života najeto doložených 139 000 km. A co tedy aktuálně potřebuje? Dá se říci, že běžnou údržbu, která se však na tomto voze trochu sešla ve více položkách a úplně levné to v součtu po koupi nebude. Na výměnu budou velmi brzy letní pneumatiky, to je orientačně kolem 12 až 15 tis. Kč za sadu. Konci životnosti se blíží i přední brzdy, dle zvolené kvality materiálu je potřeba si na jejich výměnu připravit kolem 12 až 15 tis. Kč, ale v top kvalitě to může být klidně i více. Po 8 až 10 letech (nebo nejpozději 180 000 km) je potřeba vyměnit rozvody motoru, zde vyjdou i s prací obvykle kolem 10 až 12 tis. Kč. Brzy také bude potřeba vyměnit motorový olej s filtry a na výměnu je i olej v automatické převodovce Aisin, což je položka v obvyklé ceně 7 až 10 tis. Kč.
Obvyklou bolístkou těchto aut jsou mírně uvolněné poloosy ve vstupu do převodovky. Většinou je lze zalepit speciálním tmelem, což je i pro značkové servisy obvyklým řešením.
Když to tedy sečteme, v dohledné době je na tomto voze investice v součtu orientačně kolem 60 000 Kč, což není malá částka. Je však tvořena položkami spadajícími pod běžnou údržbu a opotřebení. A co vy? Koupili byste si XC90 této generace a byly by pro vás přijatelné takovéto náklady při koupi ojetiny?