..tak by mě zajímalo, co naskočí za pocity a konstrukty mysli Vám. Mě už aktuálně něco v tomto smyslu:
Jednoduchá, levná a přitom dobře fungující auta.
Ano, takhle to cítím po osobních zkušenostech s těmito vozy. Dříve jsem to měl jinak, myslel jsem si „copak bych si koupil Rumunského Renaulta“..? No, koupil..
Měl jsem Dacii Lodgy
Dva roky jsem vlastnil od nového Dacii Lodgy 1,6i, najel s ní 60tis.km a byl jsem s ní zcela spokojený. Prodal jsem ji dobrému příteli, protože věřím, že to auto má potenciál sloužit spolehlivě ještě dlouho. A několika klientům jsem poradil koupi stejného vozu – nového.
Ojetou Dacii občas se svými zákazníky kupuji také.
Aktuálně jsme s klientkou vybrali ke koupi ojetou Dacii Sandero 1,2i LPG z roku 2012 s nizoučkým nájezdem jen 34tis.km.
Zajímavé je, k čemu bude auto sloužit – rozvozy jídla po Praze. Takže velmi drsný provoz, časté startování, prostě pro jakékoliv auto velmi tvrdých městských 50tis.km ročně.
Vídám taková auta od pošty nebo rozvážkových služeb a dělám na ně občas posudky. Po několika letech takového provozu bývají ve velmi zuboženém stavu. Samozřejmě velmi záleží na přístupu řidiče, který však u těchto služeb nebývá obvykle příliš šetrný..
Proč tedy Dacii Sandero..?!
Pro tak náročnou úlohu? Protože je to celkově velmi jednoduché auto, na kterém se toho nemá moc co rozbít. Když už se něco pokazí, je to levné na opravu. Včetně případných oprav motoru. Je to jednoduchý, lety vyzkoušený, benzínový atmosférický čtyřválec 1,2i 16V původem od Renaultu. Tyto motory podle mých zkušeností Renault uměl vždy vyrobit velmi spolehlivé i jízdně zajímavé. Když jsme Sandero projížděli, nechápal jsem, jak takový motor s 55kW dokáže s autem „cvičit“. Opravdu to jede velice dobře. Což mimochodem jezdila i moje Lodgy 1,6i se 75kW. Než jsem s ní začal jezdit, nevěřil bych, jak to auto umí být svižné.
Jezdí svižně, levně i ekologicky..
Provoz na LPG je pro město jednak poměrně ekologický a pro vysokou porci km i ekonomický. Tento atmosférický nepřímovstřikový motor provoz na LPG obvykle snáší dobře. A pokud by časem nějaká porucha třeba kolem možnosti zaklepaných ventilů nastala, oprava nebude stát nesmyslné desetitisíce jako u většiny malých přímovstřikových benzínů či turbobenzínů.
Při výběru ojetiny velmi zvažujte přímý vstřik benzínu i turbo..
Na tohle si při výběru ojetiny dávejte dobrý pozor a pokud uvažujete také o provozu na LPG, je dle mých zkušeností nutné velmi pečlivě vybrat druh motoru, který to dokáže „pobrat“. Většinou to bývají právě atmosférické nepřímovstřikové benzíny starší “klasické” konstrukce.
Velmi dobrý stav ojetého Sandera.
Teď už konkrétně ke stavu koupeného Sandera. Opticky auto nějaké provozní šrámy mělo, ale nic hrozného a nebylo po žádné větší havárii. Technicky zcela odpovídalo zánovnímu stavu ve 34tis.km. Nikde žádné vůle na podvozku, spojka zcela ok, motor šel i jel jako hodinky na benzín i LPG, klima funkční, brzdy v pořádku.
A nereznou ty Dacie?
A co kastle, říkáte si nejspíš, „Dacie přece reznou“.. To je podle mých zkušeností už také spíše minulostí. První verze Dacie Logan a celkově starší ročníky Dacií rezly poměrně často. Zajímavé na tom je, že ne všechny a ne plošně. Ale u novějších aut, řekněme cca od 2010/11, vídám korozi spíše výjimečně nebo téměř vůbec. A tohle Sandero to jen potvrzuje. Po 8mi letech korozí zcela netknuté.
Když tedy hledáte levné, přitom dobře funkční i rozumně spolehlivé auto, může být ojetá Dacia dobrou volbou. A jako alternativa k ojetému dražšímu vozu může být velmi zajímavou možností Dacia nová, což jsem si s Lodgy i osobně vyzkoušel.
A co Vy, sedli byste někdy do Dacie..? 🙂