Při našich prověrkách ojetých aut se setkáváme s různými závadami. Jednou z nich je i špatně funkční nebo zcela nefunkční filtr pevných částic DPF. Jak tedy poznat v pořádku fungující filtr DPF?
Základní a poměrně jednoduchou metodou je vizuální prohlídka koncovky výfuku, případně její “výtěr” bílým papírovým kapesníkem. V uplynulých dnech jsme narazili na několik aut, u kterých bychom špatně funkční filtr nečekali. Jedním z nich je červený focus na úvodní fotce. Auto je z roku 2015, pravidelně servisované, s nájezdem jen lehce přes 100 tis. km.
Ve stejném bazaru jsme pro vás dále vyfotili, jak by měl vypadat výfuk auta s plně funkčním filtrem pevných částic DPF. Tento focus z roku 2012 měl najeto skoro 200 tis. km a výfuk zcela čistý, bez sazí. A takto to podle našich zkušeností bývá standardně i u vozů s vyššími nájezdy. Kupujete-li tedy vůz s filtrem pevných částic, podívejte se vždy pečlivě do výfuku a pokud je výrazně začernalý od sazí, bude zřejmě ihned nebo velmi brzy filtr DPF zralý na výměnu či repasi. Běžná cena repase se dnes pohybuje kolem 4 tis. Kč, za nový filtr pak např. u Fordu podle modelu dáte cca 12-18 tis. Kč. Ale třeba u japonských či korejských značek vozů stojí někdy filtr DPF i mnoho desítek tisíc Kč. Pozor tedy na to! Před koupí takového vozu se vyplatí stav filtru pevných částic důkladně ověřit.