Levný Pick up (nejen) do lesa.
Prověřoval jsem pro klienta „levný“ Ford Ranger pick up 2,2Tdci 103kW z roku 2012 s nájezdem 187tis.km. Proč levný? Protože klientem vyhlédnutý kus byl na spodní hranici cenového pásma takových aut na trhu. To znamená cenou se blížící 300tis. Kč. Obvykle je potřeba na opravdu pěkný pick up spíše tak 400tis. Kč a více. Mezi 300 – 400tis. Kč se musí dost pečlivě vybírat. Předem jsme ověřili, že Ranger má celkem pěkně vedenou servisní historii a prodejce nás ujistil, že nebyl havarovaný ani nemá žádný technický problém. Ani s rámem vozidla,
Rám je u off roadu velmi důležitý!
U takovýchto pick upů a jakýchkoliv vozů s žebřinovým rámem je velmi zásadní stav tohoto rámu, na kterém je posazena karoserie vozu, připevněno pohonné ústrojí i nápravy. V čem může být problém? Důležité je, aby auto neprošlo nějakou těžší havárií. Rám je velmi pevný, takže lehčí i střední „rány“ ho obvykle nezdeformují. Pokud ale už k jeho deformaci dojde, považuje se to za neopravitelné. Dále je důležitá míra koroze. Při prohlídkách podobných aut pro své klienty jsem už viděl výrazně zrezlé rámy s uhnilými kusy materiálu ve spojovacích místech rámu. Na to tedy pozor. Stejně tak na jakékoliv praskliny.
U prohlíženého Fordu Ranger z roku 2012 byl rám povrchově orezlý. Před prodejem ošetřený antikorozním nástřikem. Podle prodejce prý ještě v Německu. Když tohle vidím, vždy zpozorním. Má to totiž dvě roviny. Jedna je ta pozitivní, že rám nebude nadále tolik reznout. Druhá je méně příjemná. Může to být záměr zakrýt vady či praskliny na rámu.
Zkontrolujte vyražený VIN kód.
U rámových aut je vždy VIN kód vyražený přímo na rámu. Často je u starších aut hůře čitelný až nečitelný. Pokud je vyrezlý tak, že už čitelný není, bude to problém na STK. Neznamená to sice vyřazení vozu, ale potrápíte se s vyrážením VIN náhradní technologií. U prohlíženého Rangera jsme VIN přečetli sice dost obtížně, ale nakonec přečetli. Bylo to hlavně tím, že byl zastříknutý při antikorozním ošetření. Mělo by tedy stačit jej lehce obrousit a zastříknout barvou, která ho naopak zvýrazní.
Byl tedy rám celkově ok?
Podle prohlídky ano. Lezl jsem pod autem poměrně dlouho a pečlivě prohlédl všechny spoje jak rámu samotného, tak spojovacích míst s karoserií vozu. To dělám u těchto aut vždy. Právě tam hledejte možné praskliny nebo známky výraznější koroze, která už může znamenat zeslabení materiálu a tedy i jeho celkové pevnosti.
Popraskaný rám.
Letos v létě jsem například takto nedoporučil ke koupi jednu moc pěknou Toyotu Hilux svým klientům.
Objevil jsem totiž na rámu praskliny a jeho výrazné zeslabení korozí.. Auto bylo jinak krásné, ale tohle skutečně nestojí za to.
Jaký má Ranger motor?
Ve Fordu Ranger se asi nejčastěji vyskytuje motor 2,2Tdci, který jezdí i ve spoustě dodávek Ford Transit. Tady je naladěný na výkon 103kW a na tento druh auta je to tak akorát. Žádný lenoch ani trhač asfaltu, ale brzdou v běžném provozu rozhodně nebudete. V terénu má síly také dostatek. Z provozu v dodávkách je dostatečně prozkoušený a moje zkušenost říká, že i celkem spolehlivý. Nyní asi mnoho lidí namítne, že je tento motor známý i řadou problémů. Typicky choulostivější vstřikovače, volné řetězové rozvody, regulátor vysokotlaké části systému common rail, zanešený EGR ventil a dokonce i občasný kolaps vnitřní mechaniky motoru.
Tak je spolehlivý nebo není ?
Za mne ano. Vše výše zmíněné se někdy stává jak u tohoto motoru, tak u mnoha dalších. Jenže z toho co vídám v praxi vím, že při dobré péči = pravidelná výměna oleje v rozumném intervalu max. 15-20tis.km, kvalitní palivo a za volantem někdo, kdo alespoň trochu stroj vnímá, jsou tyto motory obvykle spolehlivé. A to i ve vyšších nájezdech v řádu statisíců km. A když už nějaká porucha přijde, je opravitelná poměrně snadno a za rozumné peníze. Tím rozumějte z hlediska dnešních velmi vysokých cen jakýchkoliv oprav moderních motorů a aut celkově.
Byl to parádní kousek za skvělou cenu.
Prohlídka vyhlédnutého Rangera nakonec dopadla nad očekávání dobře. Auto bylo nehavarované, dokonce z 90% s původním lakem. Kabina pěkně zachovalá. Rám ok. Motor bez jakékoliv vady. To samé veškerá ostatní mechanika, včetně pohonu 4×4 a uložení náprav. Diagnosticky také bez vad.
Výsledná doporučení po prohlídce.
- Ošetření čitelnosti VIN na rámu
- Provést výměnu oleje v systému 4×4, v zadním diferenciálu a v převodovce
- Po koupi nebo během cca 5tis.km výměnu motorového oleje a filtrů (olej vždy otestuji v jakém je aktuálně stavu)
Na jedno z nejlevnějších podobných aut na trhu je to super výsledek, co říkáte?