Aneb jaké se dá koupit spolehlivé auto nižší střední třídy kolem 200tis.Kč a jak jsme od Dacie Duster došli přes Škodu Octavii k Fordu Focus 🙂
Podobné zadání na jízdně zajímavé, spolehlivé auto, nejčastěji rodinné a tedy s karoserií kombi v ceně kolem 200 tis.Kč řešíme v Auto AZ s mnoha našimi klienty velmi často. Jeden z posledních případů mě inspiroval svou rozmanitostí k napsání tohoto článku. Vše proběhlo v rámci jednoho dne bez předchozí konzultace nebo přípravy s klientem.
Jak to tedy začalo.
Náš klient si vybral v inzerci ojetou Dacii Duster 1,5 dCi 4×4 z roku 2011 s nájezdem lehce přes 100 tis.km za 200 tis.Kč. A chtěl ji jet s námi rovnou zkontrolovat před koupí. Vypadalo to, že jiný model vozu ani nezvažuje. Tak jsme tedy jeli.
Teprve po prohlídce Dustera jsme totiž řešili, zda i nadále vybírat Dacii Duster nebo třeba Škodu Octavii z roku cca 2011 – 2012 s motorem 1,6 Tdi 4×4 nebo ještě něco jiného. I o tom, že jsme nakonec vybrali pěkný Ford Focus kombi z roku 2012 s motorem 1,6 Tdci a najetými cca 120 tis.km bude tento článek.
První byla Dacia Duster 1,5 dCi 4×4
Začnu modelem Dacia Duster stejně jako začal tento zajímavý výběr s naším klientem. Tohle auto je poměrně oblíbené a za dobu co se prodává si získalo i slušnou pověst jako spolehlivá ojetina. Mohu s tím v podstatě souhlasit, ale celkový dojem z ojetých Dusterů s nájezdy přes 100 tis.km nebývá z mého pohledu příliš příznivý. Je ale zároveň pravdou, že auta fungují obvykle bez větších technických problémů. A to zejména s benzinovými motory. Bývají však interiérově dost opotřebená, rozvrzaná apod. Naftové motory 1,5 dCi nejsou také zrovna vzorem spolehlivosti ani kultivovanosti chodu. Z mého pohledu to je zajímavé auto na kratší pojížďky kolem vesnice. na občasný výlet do těžšího terénu, na lesní cestu apod.. V tom je Duster s pohonem 4×4 zajímavý. Jezdit s ním však častěji delší trasy po dálnici, což byl případ i našeho klienta, by nebylo moc „na pohodu“. Navíc jsme přijeli k autu po prvním majiteli, které mělo být podle popisu provozováno jen na delší trasy, ale přitom bylo evidentně používáno stavebníky. Po krátké prohlídce a zkušební jízdě bylo jasné, že tenhle vůz to nebude.
Při následné poradě co dělat dál jsme se s klientem shodli, že bude potřeba zvolit jiný druh auta než je Dacia Duster. Na delší trasy převážně po dálnici zcela jistě.
Co třeba Škoda Octavia II 1,6 Tdi kombi?
Jako další možnost jsme zvažovali Škodu Octavia druhé generace po faceliftu. Nyní v listopadu 2016 se dá koupit Škoda Octavia II 1,6 Tdi s manuální převodovkou z let 2011-2012 a nájezdem kolem 100 – 150 tis.km zhruba za 190-220 tis.Kč. A to s pohonem přední nápravy. Pokud bychom chtěli Octavii s pohonem 4×4, tak bude cena o cca 40-50 tis.Kč vyšší. A zároveň výběr aut mnohem menší. Pěkné auto se na trhu určitě vybrat dá a nebylo by o moc dražší než prvně uvažovaný Duster. Pěkný Duster 4×4 se klidně prodává za 220 – 250 tis.Kč také. S tímto klientem jsme se nakonec shodli, že pohon 4×4 by byl sice příjemný, ale nepotřebuje ho. Výhoda je, že pokud pohon všech kol 4×4 chcete nebo potřebujete, Škoda Octavia ho nabízí.
Je Octavia II spolehlivá a na co si dát pozor?
A naše zkušenosti s ojetými Octaviemi 1,6 Tdi? Převážně pozitivní. Auta obvykle fungují bez větších potíží či servisních zásahů i při nájezdech blížících se 200 tis.km. Reálná dlouhodobá spotřeba těchto vozidel bývá podle stylu jízdy kolem 4,8 – 5,5 l/100 km. To je zajímavé, co říkáte? Pozornost při koupi ojeté naftové Octavie 1,6 Tdi je potřeba zaměřit zejména na stav vstřikovačů nafty, EGR ventilu, turbodmychadla a celkovou mechanickou kondici auta. Při nájezdu nad 120 tis.km je téměř vždy hlučnější dvouhmotový setrvačník. Obvykle bývá jen slyšet – bez vibračních nebo jiných rušivých projevů za jízdy. Vyměnit setrvačník za nový ve většině případů stačí až s výměnou spojkové sady. To nejčastěji nastává při nájezdu 180 – 250 tis.km. a znamená to náklady 25-30 tis.Kč za materiál i práci.
Porovnali jsme to s Fordem Focus 1,6 Tdci kombi mk3
Procházeli jsme možné kandidáty z řad Octavií, když jsem vznesl otázku: „a když nepotřebujete pohon 4×4, tak co třeba Ford Focus 1,6 Tdci mk3“? Koukli jsme se tedy obratem na inzeráty a zjistili, že Focusy srovnatelné s Octaviemi se nabízejí v průměru o 20 tis. Kč levněji. Konkrétně jsme objevili u spolehlivého prodejce ojetý Ford Focus kombi z roku 2012 s nájezdem 120 tis.km, plným doloženým servisem za příjemnou cenu 189 tis.Kč. Nejbližší obdobná Octavia byla z roku 2011 za cenu 199 tis.Kč. Jeli jsme se tedy podívat nakonec na tohoto Focuse, který byl jedním ze tří v tu chvíli vhodných kandidátů. Focus potvrdil to, co při prověrkách ojetých Fordů s nájezdy lehce nad 100 tis.km vídám často. Celé auto fungovalo bez náznaků závad a mělo potenciál ještě dlouho a spolehlivě sloužit bez větších oprav či investic. Při nákupu ojetého Fordu Focus s naftovým motorem 1,6 Tdci je potřeba prověřit kromě celkového stavu vozu a jeho historie to samé, co jsem zmiňoval už u Octavie 1,6 Tdi.
Co při prohlídce ojetiny hlavně zkontrolovat..
U motoru tedy zejména stav vstřikovačů nafty, turba, EGR ventilu, celé mechaniky motoru, stav spojky včetně dvouhmotového setrvačníku. „Dvouhmota“ zde však obvykle nebývá hlučná ani při nájezdech nad 150 tis.km. U ojetých Fordů trochu častěji než u jiných vozů zjišťujeme při jejich kontrolách před koupí nefunkční klimatizaci. Obvykle vlivem nějaké netěsnosti v systému. Pozor aby to nebyl kompresor klimatizace. To je téměř nejdražší možná porucha klimy, výměna kompresoru včetně práce stojí kolem 12-15 tis.Kč. Zkontrolujte tedy vždy funkčnost klimatizace. Jde to i v zimě – kontrolou teploty trubek od klimatizace při sepnutém kompresoru v motorovém prostoru auta. Pozor však na točící se části v motoru, hrozí zde riziko možného zachycení a následného úrazu. Proto by toto měl raději kontrolovat někdo zkušený kdo ví co dělá.
A co byste zvolili Vy?
Zvolili byste za cenu kolem 200 tis.Kč ojetý vůz Dacia Duster, Škoda Octavia nebo Ford Focus? A co třeba Peugeot 308 1,6 Hdi SW?
One Response
Odjezdil jsem dva Focusy a dve Octavie. U prvni Octavie 2009 pri 70000km jsem resil podvozek, vule, hlucnost, klima kompresor, sla pryc, u druhe 2015 pri 10000km poruchy elektroniky, nerovnomerny chod motoru , vibrace. Obe diesel. Do 268000km jsem dojezdil focusa 99 benzin. Resil jsem deravy chladic klimatizace, rucni brzdu, deravy vyfuk, spotrebu oleje, nedolil jsem olej a zadrel ho. Druheho Focuse mam 246000km diesel 2012. Vse puvodni, pouze zase chladic klimatizace. Chod motoru tichy bez vibraci. Za me focus.