A hned prémiovku BMW i3 z roku 2018 s najetými pouhými 8 tis. km (na Teslu si asi ještě chvíli počkáme, ale to přijde). Pochopitelně padaly chvílemi vtípky typu: „Kufr vepředu, kufr vzadu, kde to má sakra ten motor?” Nebo: “Nestartovali jste nám to, než jsme přišli?” apod.
Faktem je, že tohle je něco úplně jiného než klasické auto. BMW i3 je vyrobeno z kombinace hliníku, karbonu a plastu. Případné lakování tedy klasickou lakoměrkou nezjistíte – povrchové díly karoserie jsou všechny plastové.
Diagnostika? OBD zásuvku to má, ale naše univerzálka, která zvládne kupodivu např. i Nissan Leaf, se tady nechytla. S běžnými BMW se spalovacím motorem si povídat umí, ale na i3 to bude chtít originál nebo něco speciálnějšího. Otázkou je, co bude mít smysl na těchto autech diagnostikovat.
Zatím sbíráme zkušenosti, časem se to určitě ukáže. Třeba u zmíněného leafu už víme o různých neduzích, které můžou více ojeté kousky potkat, máme informace, kolik to může stát na opravách a jak to vypadá v reálu s životností baterií.
To je mimochodem zajímavá problematika – jak ověřit skutečnou kapacitu a stav baterií. Nebudeme zastírat, že to zatím nemáme zmapované. Věříme ale, že čas a praxe ukáží, jak se k tomu stavět. U prohlížené i3ky tohle nebylo důležité. Auto je v tovární záruce ještě skoro rok, takže po koupi bude dost času kapacitu a dojezd otestovat v reálném provozu po delší časový úsek. Co jsme tedy vlastně kontrolovali?
Nakouknutím „pod sukně“ jsme ověřovali, že je vůz skutečně nebouraný a nepoškozený. Prohlédli jsme originalitu všech komponentů a vyzkoušeli veškeré důležité funkčnosti. Podle očekávání šlapalo u tohoto elektromobilu vše bez zaváhání. Celkově vůz působil dojmem vozu nového. A jízda?
To je celkem zážitek. Zmáčknete tlačítko, které elektromobil nastaví do režimu „ready“, pak jako u klasického auta s automatem navolíte „D“ a šlápnete na „pedál akcelerátoru“ (plyn už se tomu u elektroauta asi říkat nedá :-o). BMW i3 se velmi svižně a tichounce rozjede a když to vezmete naplno, pořádně vás zatlačí do sedačky. Zrychlení má až do 100 km/h super svižné a je to velmi zábavné. Zároveň se i3 dobře vodí, pocit z řízení a chování podvozku bylo jako v běžném autě nižší střední třídy. Náš dojem je celkově velmi pozitivní. A k tomu všemu je to i hezké. To už je ale hodně subjektivní, ovšem nám se i3 zvenku i zevnitř velmi líbí.
Když to shrneme, z elektromobilů jsme dosud moc nadšení nebyli a nepřipadaly nám jako použitelná alternativa k běžným autům se spalovacími motory. Časy se ale mění, vývoj jde dopředu a při určité kombinaci okolností a způsobu použití může být tohle elektroauto i s cenou kolem 1 mil. Kč zajímavou možností pro městské a příměstské ježdění.