První prověřený kousek v roce 2025 je tady. A je to opět jedna z možných varinat “hybridů”, tentokrát mild-hybrid Suzuki Vitara.
Suzuki Vitara 1,4 Booster Jet 4×4 AllGrip – mild hybrid
Suzuki je z roku 2020 a je po skončeném operativním leasingu, jako dnes již většina zánovních ojetin. Najeto má 74tis.km, měla pravidelný servis a nebyla havarovaná. Výborně..
Mild-hybrid – co je to?
Hybridních systémů je v dnešních automobilech několik druhů, které se dost podstatně liší. Zde je použit nejjednodušší, tzv. Mild-hybridní systém, což znamená v podstatě klasickou koncepci pohonu se spalovacím motorem, který pracuje neustále. Auto tedy není schopné jízdy čistě na elektřinu. U mild hybridu je k motoru přidán tzv. startér-alternátor, který kromě startování pomáhá motoru pomocí zesíleného klínového řemene při rozjíždění nebo vyrovnání krátkodobého zakolísání výkonu. Při zpomalování funguje jako generátor elektrického proudu, který se ukládá do akumulátoru. Auto tedy tzv. rekuperuje a využívá setrvačnost vozu pro výrobu a ukládání el. energie. Suzuki Vitara se prodává i v plně hybridní verzi. O dalších druzích hybridních pohonů brzy napíšu samostatný článek, protože doba hybridů v ojetinách zřejmě přichází..
Měnil se celý motor 😮
COŽE..?? říkáte si..? No ano, podle servisní historie se při nájezdu 15tis.km přihodilo “cosi”, co způsobilo kolaps některé vnitřní mechanické části motoru. Zřejmě výrobní vada. To se může stát. Výrobci dnes v těcho případech v podstatě výhradně volí výměnu celého motoru za továrně nový. Ve značkových servisech se dnes již poruchy mechanických částí motoru, pokud vím, neopravují. Je to zřejmě příliš pracné a rizikové na možnou lidskou chybu. Tohle auto od té doby najelo cca 60tis.km, takže vyměněný motor je už dobře odzkoušený a funguje bezvadně.
Nebo nefunguje? Něco jsem na něm přeci jen zjistil..
Celkově se auto po všech stránkách jevilo jako perfektní. Takový stav, který se u ojetého auta vizuálně i technicky velmi blíží stavu vozu nového interně nazývám autem “pannou”..
Tak co jí bylo?
Nejprve se první cca minutu po startu lehce kouřilo z oblasti turbodmychadla (opravdu velmi lehce). Hledal jsem tedy nějaké “očouzené” místo, kde by mohly unikat spaliny, ale nenašel jsem nic takového. Za jízdy pak auto občas velmi lehce zacukalo v tahu.
Diagnostika byla čistá.
Jak bývá u Japonců dobrým zvykem, auto bylo diagnosticky zcela čisté, bez jakýchkoliv chybových hlášení.
Proč tedy cuká? A tak jsem googlil 🙂 Našel jsem, že lehké pocukávání u Suzuki Vitara 1,4 Booster Jet už občas někdo řešil a možné příčiny jsem našel 2. Může to vyřešit SW upgrade řídicí jednotky, případně pocukávání může způsobovat lehčí netěsnost výfuku kolem turbodmychadla. Vzhledem k tomu, že jsem možný drobný únik spalin po startu zaznamenal, může to být zrovna tohle.
Solidní prodejce ojetin – nechá auto zkontrolovat ve značkovém servisu
Auto jsem kontroloval u velice solidního prodejce ojetin. Prodávají si vlastní auta po skončení operativního leasingu. Nebyl proto problém domluvit kontrolu a případnou opravu této závady ještě ze strany prodávajícího, než si auto můj klient finálně koupí a převezme.
Co čeká nového majitele po koupi téhle ojetiny?
Po kontrole a předpokládaném vyřešení drobného cukání nebude potřeba nic dalšího řešit a s tímto ojetým vozem lze začít rovnou spokojeně jezdit.
To je super. A do budoucna?
Příští servis bude potřeba udělat při cca 80tis.km.
Při něm se podle předpisu výrobce provádí větší celková kontrola vozu. I když jsem jí z velké části provedl už nyní 🙂
Dále doporučuji nechat provést výměnu oleje v rozvodovce a zadním diferenciálu, protože vůz disponuje pohonem 4×4.
Optimální “univerzální” interval výměny oleje v těchto ústrojích u vozů s pohonem všech kol AWD se obvykle doporučuje 1x za 60tis.km.
Při další výměně předních brzdových destiček bude potřeba počítat i s výměnou brzdových kotoučů, ale to až za relativně delší dobu, destičky mají ještě materiálu dost.
Suzuki trpívají na korozi.
Tohle auto zatím ne. Podle stavu podvozku to vypadá, že se možná nikdy nepodívalo mimo silnice a možná bylo i garážované.
U všech japonských aut však doporučuji průběžně sledovat stav podvozku a v případně potřeby lokálně či celkově antikorozně ošetřit.