Dacia Sandero 0,9Tce Stepway

Aleš Zich

Aleš Zich

Splašené veverky?

Prověřil jsem Dacia Sandero 0,9Tce Stepway z roku 2017 s nájezdem 126tis.km. Pod kapotou má tohle auto mini tříválcový motůrek o objemu 900ccm. Stejný objem a počet válců míval pod kapotou v mém mládí poměrně populární „koráb“ českých silnic Wartburg. Pamatujete? Právě jeho třem mini pístům ve válcích dvoutaktního motoru se říkalo „splašené veverky“. Tehdy ještě platilo pořekadlo „objem ničím nenahradíš“. Nutno poznamenat, že i ten Wartburg tehdy ty “veverky” uměly rozhýbat celkem svižně.. A to bez turba či dalších složitých technologií. Víte, že tehdejší dvoutaktní motory měly přímé plnění válců benzínem systémem kanálů bez použití karburátoru? Ale zpět do současnosti.

Objem ničím nenahradíš?

Dnešní mini motůrky ukazují, že svým způsobem objem nahradit lze. Turbem, propracovanou technologií plnění válců apod.. Prověřené Sandero není zdaleka jediným „úkazem“ těchto možností. Jen o 100ccm více má dnešní hojně rozšířený motor 1,0Tsi používaný v mnoha modelech Škoda i Volkswagen. Dokáže být pružný, úsporný a dokonce i dlouhodobě spolehlivý. Pozor na starší motory Tsi, orientačně zhruba do roku výroby 2011/2012. Tam bylo problémů se spolehlivostí i životností poměrně mnoho.

Jaká je tedy spolehlivost malých benzínových turbomotorů?

To je z mého úhlu pohledu i zkušeností velmi rozkolísané, skoro kontroverzní téma. Některé motory se doslova „rozpadají“ klidně už před dosažením nájezdu 100tis.km. Jiné se ukazují být poměrně spolehlivými, jako třeba zmiňovaný 0,9Tce od Renault/Dacia nebo 1,0Tsi od VW/Škoda. U 0,9Tce od Renaultu to je dáno mimo jiné použitím nepřímého vstřikování, což je v dnešní době ojedinělá záležitost. Nepřímé vstřikování totiž výrazně snižuje tendenci tvorby karbonu v motoru a nenamáhá tolik třecí plochy válců omýváním benzínem. Tím pádem není olejová náplň ředěná nespáleným benzínem, což dále zvyšuje mechanickou životnost takového motoru. Na rozdíl od většiny dnešních moderních turbo benzínových motorů používajících přímý vstřik benzínu do válců. Zajímavou kombinaci přímého a nepřímého vstřikování používají například některé motory 2,0 Tfsi od VW/Škoda.

Přímý vstřik benzínu do válců je problém?

Pro celkovou mechanickou odolnost motoru a jeho spolehlivost často ano. Proto už v podstatě neplatí staré poučky „benzín do města nebo na krátké trasy a naftu na delší“.

Do města tedy raději nafťáka? A co DPF filtr?

Paradoxně z hlediska předpokládané dlouhodobé spolehlivosti ano. Moderní naftové motory dnes často lépe fungují a jsou dlouhodobě spolehlivější i při častých krátkých trasách. Je tomu tak díky větší mazivosti nafty a nižší tendenci tvořit karbon, takže nejsou tak náchylné na zvýšené mechanické opotřebení jako turbo benzíny s přímým vstřikem. Dřívější „strašák“ v podobě zanášejícího se filtru pevných částic DPF už je také spíše minulostí. Novější systémy vstřikování paliva common rail umějí vypalovat filtr i při poměrně krátkých trasách v městském provozu. Jejich životnost je tak většinou velmi dobrá v řádu statisíců kilometrů. A když se filtr DPF přeci jen zanese, obvykle ho lze nechat vyčistit a jezdí se dál.

Zpátky k prověřené Dacii Sandero

Byl jsem celkem zvědavý, jak bude vypadat „levná“ Dacia po 6 letech a 126tis.km s pidi motůrkem.

Bylo to překvapení.

Velmi příjemné, nutno dodat. Dacia vypadala až na běžné známky opotřebení skoro „jako nová“. Motor bez známek jakékoliv závady. Jízdní projev příjemný, odpovídající této kategorii vozu. Trochu zvyknout jsem si musel na menší sílu motoru při rozjíždění. Karoserie původní, nelakovaná. Všechny mechanické části v dobrém stavu. Diagnostika čistá. Na karoserii zespodu ani kousek rzi. Prostě pěkný kousek.

Chvílemi jsem se musel usmát.

Třeba mě celkem povabil tenhle “pidi” výfuk 🙂

 

Na Daciích mě někdy rozesmějí určité protiklady, řekl bych až paradoxy. Třeba když otevřete kapotu a ona vám sama vyjede nahoru díky plynové vzpěře.

To je luxusnější prvek obvyklý spíše u dražších aut. A spousta výrazně dražších aut má běžně pro přidržení kapoty obyčejnou tyčku. Potom se podíváte do interiéru a pro naklápění světel zde najdete kolečko s mechanickou vazbou ke světlometům.

To už se dneska jinde nevidí, naposledy to pamatuju myslím u Felicie 🙂

Celkové hodnocení?

Auto jsem s klidem doporučil a věřím, že při dobré péči může ještě dlouho a spolehlivě sloužit. Výhodou je jeho jednoduchost a díky tomu snadný, cenově dostupný průběžný servis i ceny náhradních dílů. Jako startovací auto pro mladého člověka určitě fajn. Ani vzhledově mě ve verzi Stepway nijak “neuráží”.

A co říkáte Vy na Dacii a její modely?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Objednávka služeb

Videoprůvodce koupí ojetiny