Prověřoval jsem tento krásný Ford Galaxy 2,0Tdci 110kW z roku 2018 ve výbavě Titanium. Mimochodem, optimální volba.
Přitom jsem si uvědomil, že je to další připomínka velkých změn v automobilovém průmyslu. Výroba modelů Ford Galaxy/Smax totiž právě v tomto období přelomu let 2022/2023 končí. Nové už se zřejmě nedá objednat, Ford vyrobí už jen objednaná auta.
Ford ve světě ojetin mojí optikou.
Ford pro mě ve světě ojetin po mnoho let znamenal, a stále ještě znamená, rozumnou stálici ve smyslu optimálního mixu pořizovací ceny, průběžných servisních nákladů a životnosti. Obecně se dá říci, že cca do roku 2007/8 se to týkalo převážně modelů s atmosférickými benzínovými motory. Od 2008 i většiny naftových modelů. Od 2010/2011 je rozumnou volbou téměř výhradně kombinace naftových motorů a manuální převodovky. Případně ještě atmosférické benzínové motory, které ale téměř ustoupily ecoboostům.
Z modelů Fordu mi přijdou fajn skoro všechny. Za těch 20 let co ojetiny prohlížím mi prošly rukou různé generace Mondeí, S maxů, Galaxy, Focusů i Fiest a všechno jsou to vesměs řidičsky příjemná a uživatelsky hodnotná auta.
Ecoboost a powershift ve Fordu za mne raději ne.
Benzinové turbomotory Ecoboost při výběrech vozů pro své klienty zcela vynechávám, protože jsou dle mých informací z praxe velmi choulostivé na způsob používání a jsou příliš často poruchové. Stejně tak automatické převodovky powershift se ve smyslu spolehlivosti moc nepovedly. Podle mne nemá smysl s nimi pokoušet štěstí, pokud nemáte k dispozici cca 120-150tis.Kč na výměnu převodovky v případě, když odejde.
A co tedy prověřovaný Ford Galaxy 2,0Tdci 110kW Titanium?
Tohle auto z roku 2018 s nájezdem 96.000km mě po delší době nadchlo svým stavem. Nemohl jsem mu kromě 2 horších pneumatik totiž vytknout vůbec nic. Vzhledově téměř bez škrábanců či jiných známek používání, lak původní, interiér jako nový.
Diagnostika bez závad, na zvedáku také. Při jízdě jsem měl pocit, že řídím skoro nové auto.
Že by až moc velké nadšení?
No jo, já vím, já vím, hodně tenhle kus chválím. Nejspíš i trochu z té nostalgie, že jeho výroba končí. Každopádně tenhle kousek se prostě povedl. A ještě se s kupní cenou vešel do 0,5mil. Kč, což také dnes na takové auto není úplně běžné.
Co vlastně budeme kupovat za pár let?
Pominu-li elektrická auta, která se zatím ve světě ojetin moc neprosadila, tak to v tuhle chvíli skutečně nevím. Už teď je jasné, že nabídka některých modelů ojetých aut s klasickou technikou na trhu postupně řídne. V segmentu rodinných MPV je to znát už několik let. Jednotliví zástupci jako např. Citroen C4 Grand Picasso, zmíněný Ford Galaxy či S max, Peugeot 5008 v původní verzi atd. postupně odpadávají a nabídka ojetin řídne.
Na nákup ojetého auta klasické koncepce je tedy možná správný čas.
Nevidím situaci skepticky, beru to jako globální vývoj, který tu prostě je a děje se. Takže pro toho, kdo si chce pořídit ojeté auto klasické koncepce, ať už rodinné MPV typu Ford Galaxy nebo kombík, jako je třeba Mondeo či Focus, Peugeot 508, Volkswagen Passat apod. je zřejmě ten správný čas.
Jaký ročník u ojetiny bych aktuálně volil já.
Obecně považuji za velmi povedená auta od většiny automobilek z let cca 2016-2018. U takových ojetin se ještě setkáváme s běžnou technikou, dotaženou na vysokou úroveň jak úspornosti provozu, čistoty emisí, tak i rozumné dlouhodobé životnosti a spolehlivosti.
Galaxy, co jsem prověřoval, je přesně takové auto. U něj jsem si říkal, že bych si ho klidně koupil i pro sebe. Kdyby mi tedy u domu nestálo už několik jiných aut, kterými buď jezdím nebo se v nich rýpu.. 🙂
A co Vy, jaké auto byste si rádi aktuálně koupili? Napište mi to do komentářů!