To je nějaká „ mužná“ hláška..?
Ale vůbec ne. Pouze konstatování technického stavu hydropneumatického odpružení u Citroënu C5 třetí generace, který jsem prověřoval. 🙂
Prohlížel jsem jeden pěkný kus a tenhle problém „tvrdších koulí“, rozuměj hůře funkčních „kulových pružících jednotek“, jsme objevili.
Vtipné hlášky ze servisu.
Připomnělo mi to další podobné hlášky z období, kdy mě Citroëny s hydraulikou hodně bavily a učil jsem se je opravovat. To takhle sedíte ráno v kanceláři Citroën servisu, začne zvonit telefon a klienti hlásí: „Ráno se mi nezvednul“ – no jo, to se holt někdy může stát, že.. Další vám vzápětí oznámil, „že to má hrozně tvrdý“. Jasně pane, vyměníme Vám koule a ono to bude zase měkoučké jako dřív 🙂 Dalšímu se pro změnu „nezvedá předek, zadek jo“ – i to umíme vyřešit, nebojte se, brzy se zase bude zvedat celý jako dřív. Jinému to pro změnu „ sedí na pr.eli a nechce se ani hnout“. Nebojte, i s leností těchto aut si umíme poradit.
Co to vlastně znamenalo?
Asi úplně přesně nevíte, co tyhle hlášky ve skutečnosti znamenaly. Se sexuálním zdravím to však nemá nic společného, to jste určitě už poznali 🙂 Starší Citroëny např. model BX, CX, XM apod. neměly žádné hydraulické zámky v systému hydrauliky. Ty dostal až model Xantia a posléze C5. V praxi to znamenalo, že jste večer auto zaparkovali a mělo normální provozní světlou výšku. Ráno jste přišli a podle (ne) těsnosti celého systému auto buďto tzv. sedělo na zadku = zadní část byla kleslá nízko k zemi, případně leželo celé nízko při zemi. Pokud se po nastartování normálně zvedlo a vyrovnalo světlou výšku na běžnou provozní úroveň, bylo vše v pořádku. Hydraulika se prostě natlakovala a vše fungovalo tak jak mělo.
Vznášet se vzhůru..
Tohle ranní vznášení se s autem od země pro mě bylo velmi příjemné a svého času skoro návykové. Po přesednutí do jiných modelů aut, která tohle neměla, mi to nějakou dobu chybělo.
Neodtáhneš, neobuješ.
Další výhodou Citroënů s hydraulikou bylo, že když jste ho pustili při parkování záměrně až dolů a zatočili kola do plného rejdu, bylo prakticky neodtáhnutelné. Ani botička se na něj nedala nasadit. Samozřejmě pokud došlo k poruše a auto zůstalo “lehlé” i když jste chtěli aby se zvedlo, odtah musel být proveden speciálem, který ho dokázal naložit i tak. Nebo si pomoct různým vypodložením apod. S tím jsem se mnohokrát vyvztekal při nakládání na vlek až, až..
Skvělé, ale už jen historie.
Většina z výše popsaného už je jen historie.
Výhody hydropneumatického pérování Citroënů v podobě unikátního pohodlí, velmi dobrých jízdních vlastností i prostupnosti terénem díky možnosti výrazně zvýšit světlou výšku vozu zřejmě nepřevážily nad ekonomikou výroby ve srovnání s klasickým odpružením. A tak tento unikátní systém z většiny Citroënů zmizel a zůstal v nabídce jen pro lépe vybavené modely C5. A ty už jsou dnes také historií.
A právě takový jsem klientovi prohlížel.
Citroën C5 2,2Hdi Exclusive z roku 2009 s nájezdem 170tis.km. Auto bylo celkově v pěkném stavu, jen mělo lehce „ztvrdlé koule“. Potřebuje vyměnit všechny oleje s filtry, hydraulickou kapalinu a pružicí jednotky (jo, jo, to jsou ty koule). Jinak je v pěkném stavu a může mít před sebou ještě mnoho let a desítek tisíc spolehlivě, ale hlavně exklusivně pohodlně najetých km.