Při výběru ojetých vozů se často setkávám s požadavkem klientů na co nejspolehlivější benzínový automobil nižší střední třídy. Typicky se obvykle vzhledem k rozumné nabídce na trhu za poměrně nízké ceny dostaneme k Fordu Focus, případně korejským vozům Hyundai i30 či Kia Ceed.
Moc dalších alternativ mě vlastně ani nenapadá. Třeba u Toyoty budete určitě při kombinaci atmosférický motor a manuální převodovka také na správné adrese jménem „spolehlivost“. Výběr vozů je ale obvykle výrazně nižší a ceny vyšší. Naprosto skvělé pak podle mých zkušeností mají u Toyoty hybridní verze, tam jsme však ve zcela jiné cenové kategorii.
Ford Focus 1,6i první i druhé generace patřil, a za mne dosud patří, k jedněm z nejspolehlivějších vozů této kategorie. Z hlediska mixu: “pořizovací cena ojetiny/dlouhodobá výdrž/spolehlivost/udržovatelnost za rozumné peníze” je na tom podle mých zkušeností Ford Focus 1,6i pravděpodobně nejlépe.
Ford Focus I
První generaci Focusu už dnes často vyřadí ze služby koroze podvozku, zejména prahů. Stále je však na trhu poměrně dost kusů, kterých se to netýká nebo je někdo nechal tzv. vyvařit. A spolehlivě fungují dál. Osobně jednoho takového Focuse v rodině momentálně provozuji a tohle 20 let staré auto mi umí doteď vykouzlit úsměv na tváři. Je pravda, že mi shoda okolností přivedla do cesty auto s motorem 1,8i 85kW, který s lehkým Focusem „cvičí“ naprosto parádně. Lehký přebytek výkonu mám osobně v autě rád. I s 1,6i 74kW však Focus I generace jede velmi svižně.
Ford Focus II
Ve Focusu II vyráběném v letech 2005-2011 už jede díky emisním omezením ten samý motor výrazně hůře.
Stále se však jedná o příjemně svižný, úsporný a hlavně v podstatě absolutně spolehlivý motor.
Rád o něm říkávám, že je „blbuvzdorný“. Aby se porouchal, tak mu obvykle musíte vyloženě ublížit. Pokud mu však dáte jednou za 15tis.km olej, za 60tis.km kvalitní svíčky a za 120-160tis.km nebo 8-10let rozvody, bude jezdit a jezdit.
Ford Focus III a příchod Ecoboostu.
S nástupem Focusu III generace přišly benzínové, přeplňované motory Ecoboost.
Po prvotním nadšení se začaly objevovat případy mechanicky porouchaných motorů už po několika desítkách tisíců km. Bohužel to dosud vypadá tak, že motory Ecoboost mají mnoho potíží končících generálkou nebo výměnou motoru. Já osobně je při výběru ojetých vozů Ford vynechávám, pokud na něm klient výslovně netrvá. Jednu dobu to na trhu vypadalo tak, že 3. generace Focusu byla s jiným benzínovým motorem než s Ecoboostem skoro nesehnatelná. Aktuálně mě těší, že když s klienty hledám spolehlivý benzínový a nepříliš starý Focus, dá se i u 3. generace od 2011 celkem rozumně vybírat mezi auty s motorem 1,6i bez turba. Ten je i v této generaci receptem na vysokou spolehlivost.
A co tedy korejské vozy?
Kia Ceed i Hyundai i30 jsou koncernovými sourozenci a sdílejí v podstatě shodnou techniku.
Tento výrobce nabízel dlouho atmosférické motory 1,4i a 1,6i v různých výkonových variantách.
Na 1,4i pozor…
U 1,4i je potřeba trochu vybírat a starší kusy občas trpí na potíže s řetězovými rozvody nebo se ztrácením chladicí kapaliny. Tady to může být vadným těsněním hlavy válců, ale i prasklou hlavou. Opravy pak nejsou u těchto vozů úplně levné, protože ceny náhradních dílů jsou na korejské vozy dlouhodobě poměrně vysoké. Podobě jako třeba na japonské. Špatná volba to ale není, oproti malým turbonotorům je na tom pořád celkově velmi dobře.
1,6i jsou vysoce spolehlivé.
Dle mých zkušeností i u těchto vozů platí, že je optimální volbou motorizace 1,6i a to prakticky v jakékoliv variantě. Potenciálně vyšší spolehlivost pravděpodobně dosáhnete s nepřímovstřikovými verzemi, tzv. Mpi, typicky s výkonem 88kW. I přímovstřikový agregát s výkonem 99kW však obvykle nemívá se spolehlivostí potíže. Na krátké trasy s nezahřátým motorem může trpět nadměrným ředěním oleje benzínem. Zde je tedy na místě výrazné zkrácení servisního intervalu výměny motorového oleje, klidně na 8-10tis.km. To je mimochodem jedna z hlavních bolestí většiny moderních přímovstřikových benzínových motorů – ředění oleje benzínem. Z toho pak vyplývá řada potíží včetně přidírání mechanických částí motorů.
Výhoda tovární záruky
U Kia Ceed můžete získat i další výhodu v tom, že výrobce na ní dával standardně záruku 7 let. Poměrně často tedy kupuji s klienty 4-5 letou ojetinu, která je ale ještě další 2-3 roky v plné tovární záruce. To je u ojetiny neobvyklé. Hyundai mívá standardní záruku 5 let. Pokud budete hledat auto s ještě platnou tovární zárukou, je nutné, aby mělo pravidelný servis předepsaný výrobcem. Optimálně prováděný ve značkovém servisu. V případě, že je pro Vás platná záruka důležitá, tohle si vždy pečlivě ověřte.
Co tedy koupit pro maximální dlouhodobou spolehlivost?
Když to tedy shrnu, pro dosažení potenciálně co nejdelší spolehlivosti benzínové ojetiny v čase se jeví jako optimální volba některý z výše popsaných modelů s motorizací 1,6i bez turba.
A co malé turbomotory?
Napříč všemi značkami je pak dnes již velmi široký výběr vozů s malými turbomotory, kde je však potřeba vysoká ostražitost při výběru a nákupu. Očekávat dlouhodobější spolehlivost = ve smyslu nájezdů přes 150-200tis.km lze jen u některých z nich. Navíc je u nich třeba dodržovat i více zásad při jejich provozu. „Blbuvzdorné“ už totiž skutečně nejsou. To je však téma na samostatný a dost obsáhlý článek.. Zda se do něj pustím ještě uvidím, každopádně Vás s radostí provedu nákupem ojetého vozu podle Vašich představ tak, abyste koupili pěkné a hlavně rozumně spolehlivé auto.