10 rad: Jak se vyhnout problémům při koupi ojetého auta?
Důležité je zachovat si klid a jasný úsudek po celou dobu nákupu. Sledujte své myšlenky, použijte dosavadní zkušenosti a sledujte své pocity z vozu i z prodávajícího s nadhledem. A v optimálním případě si vemte s sebou nezávislého odborníka.
My říkáme, že u ojetiny je potřeba pečlivě zkontrolovat zejména následující:
-
NECHTE SI FINANČNÍ REZERVU
U ojetého vozu je minimálně dobré provést po koupi základní prohlídku v servisu. Nejlepší variantou je POSOUZENÍ STAVU OJETINY odborníkem ještě PŘED KOUPÍ. Pokud vám ojetý automobil odborník předem neprověří, pravděpodobně narazíte na věci, které bude třeba opravit a Vy jste se o nich před koupí nedozvěděli. Při prodeji vám v autobazaru mohou tvrdit, že ojetý automobil žádné investice nebude dlouho potřebovat, to je však potřeba brát s velkou rezervou! Důležitým úkolem odborníka při prohlídce vozu před koupí je právě ODHAD VÝŠE POČÁTEČNÍCH INVESTIC do kupovaného ojetého vozu. Znáte tak předpokládané investice do oprav a údržby ojetého vozu předem. Je to rozhodně lepší, než se o nich dozvědět až po koupi a být nepříjemně překvapeni.
Příklady: výměna spojky u běžného moderního automobilu může vyjít na cca 20-30tis.Kč, často bývá také třeba vyměnit brzdové kotouče a rozvody motoru. Když si tohle všechno sečtete, může se nepředpokládaný výdaj po koupi ojetého auta vyšplhat na podstatných 40-50tis.Kč. A to stále ještě nepočítáme to nejběžnější, že je po koupi ojetiny dobré vyměnit motorový olej a další náležitosti, které souvisí s technickým stavem vozu a servisními intervaly.
-
OVĚŘTE SI TELEFONICKY, ŽE VYBRANÝ VŮZ V BAZARU SKUTEČNĚ JE
Doporučujeme do bazaru předem zavolat a ověřit si, že vybraný vůz na místě mají k dispozici a je volný k prodeji. Zejména větší bazary často inzerují vozy již týden či déle prodané, případně mají mnoho vozů závazně rezervovaných. V inzerátech nic takového neuvádějí, spoléhají na to, že když už u nich budete, vyberete si třeba vůz jiný.
-
ZKONTROLUJTE FAKTA Z INZERÁTU
Po příchodu do bazaru začněte kontrolou shody hlavních údajů uváděných o vozidle v inzerátu se skutečností. Někdy se liší uváděné prvky výbavy, jako např. přítomnost protiprokluzového systému, počet airbagů a další důležitá fakta. Setkali jsme se již i s tím, že nám byl bez upozornění předveden jiný ojetý automobil, než byl inzerován. Vypadal stejně, měl podobnou výbavu a stejnou barvu, „pouze“ měl najeto o pár desítek tisíc kilometrů navíc a chyběly mu některé prvky výbavy.
-
AUTO SI POŘÁDNĚ PROHLÉDNĚTE
Pokračujte vizuální prohlídkou ojetého vozu zvenku i zevnitř. Je třeba porovnat stejnost barevných odstínů laku jednotlivých částí karoserie, což obvykle dokáže i laik. Zkontrolujte správné lícování spár. To je již záležitost pro cvičené oko. S tímto úkonem souvisí i kontrola původnosti uchycení jednotlivých karosářských dílů ke skeletu karoserie. Tuto skutečnost posoudí lépe někdo, kdo viděl v minulosti více původních, ale i opravovaných vozů a dokáže kvalifikovaně porovnávat. Stav interiéru napoví, jak o auto předchozí majitel pečoval. Z jeho stavu lze také usuzovat na počet najetých kilometrů. Po ukončení celkové prohlídky ojetého vozu dokážeme odhadnout počet ujetých kilometrů a stanovit, zda je údaj na tachometru konkrétního ojetého vozidla reálný. S vozidly s deklarovanými 130tis.km, které mají ve skutečnosti najeto 200tis.km i více, se na trhu můžete setkat snadno.
-
PROVĚŘTE NOSNÉ ČÁSTI KAROSERIE
Prohlédněte všechny nosné části karoserie, kterými jsou zejména přední nosníky, podběhy, prahy, střecha. I bez větší zkušenosti můžete zachytit zjevné deformace nebo stopy po opravě na viditelných místech těchto částí. Často jsou však stopy po opravách ve specifických místech běžnému pohledu nedostupné. Navíc se u různých modelů automobilů kritická místa liší. I laik tedy při pečlivé prohlídce může v některých případech odhalit, že se s nabízeným ojetým vozem něco dělo, ale s jistotou to nejlépe pozná zkušený odborník. Běžně se setkáváme s ojetými vozy deklarovanými za nebourané nebo lehce „ťuknuté“ a přitom jsou po středně těžké nebo i těžké havárii.
-
NASTARTUJTE MOTOR ZA STUDENA
NASTARTUJTE si ojetinu, KDYŽ JE úplně STUDENÁ. Pozorně sledujte zvukový projev a co se děje za autem u výfuku. Dnešní motory by měly jít hladce a bez tzv. hádání hned od nastartování. Opakujte několikrát startování i s ohřátým motorem. Zde se hodí zkušenost, protože je třeba zejména porovnávat s jinými srovnatelnými motory. U ojetin se setkáváme s motory, které mají např. vadné vstřikovače nafty nebo jeví známky vysokého mechanického opotřebení a přitom jsou vydávány za bezvadné.
-
AUTEM SE PROJEĎTE
ZCELA ZÁSADNÍ je JÍZDNÍ ZKOUŠKA. Sledujte pozorně teplotu motoru. Je to jeden z parametrů, který můžete snadno zkontrolovat sami. Ručička teploměru by neměla po dosažení provozní teploty motoru výrazně stoupat nebo klesat a měla by být na 80-90°C. Dále je třeba se soustředit na veškeré klepání, vibrace, vůle v řízení, hukot ložisek apod. Vadné ložisko v kole nebo vůle na nápravě jsou běžnými závadami nabízených ojetin. Rozlišit, co který zvuk či projev znamená chce zkušenost. Je třeba hodnotit směrovou stabilitu a správnou účinnost brzd včetně funkce ABS. Vadná geometrie kol v kombinaci se zhoršenou funkcí tlumičů může mít za následek výrazně zhoršenou ovladatelnost vozu se všemi jejími závažnými důsledky.
-
PROHLÉDNĚTE SI AUTO ZESPODU
Prohlédněte si VŽDY ojetý AUTOMOBIL ZESPODU. Stupeň koroze výfuku zhodnotíte lehce sami. Zásadně důležitý je stav uložení náprav a jejich jednotlivých součástí. Zkušenému člověku prohlídka těchto částí napoví mnohé o skutečném počtu ujetých kilometrů nebo také kde ojetina nejčastěji jezdila. Případné úniky oleje jsou různě závažné. Obecně by olej samozřejmě neměl unikat vůbec, ale u bazarových vozů s nájezdem přes 100tis.km je drobný únik oleje na různých místech běžný. Je nutné rozlišit z které části motoru, či převodovky olej uniká a o jak závažnou závadu se jedná, případně kolik může stát její odstranění. Například zdánlivě nezávažný únik oleje z řízení může znamenat nutnost jeho výměny, která bývá poměrně nákladná.
-
ZKONTROLUJTE VIN KÓD
Zkontrolujte VIN kód, neboli výrobní číslo vozidla. Bývá umístěno pod čelním sklem a zároveň je vyraženo přímo do karoserie. Obvykle bývá na předním podběhu nebo na podlaze v prostoru pro cestující. Zkontrolujte zda se shoduje s technickým průkazem a výrobním štítkem. Odborník dokáže posoudit, zda není podezření na manipulaci s identifikátory ojetého vozidla. Pokud takové podezření vznikne, je lepší od koupě takového ojetého automobilu upustit nebo ho nechat v tomto směru důkladně prověřit například pomocí služby Vintest společnosti Cebia.
-
PROJDĚTE DOKUMENTY K AUTU
Projděte si dokumentaci k vozidlu, zejména servisní knížku. Většina ojetých vozidel nabízených v dnešní době autobazary má deklarovanou servisní knížku. Běžně se setkáváme s případy, kdy je sice servisní knížka u ojetiny přiložena, ale není vyplněna řádně nebo vůbec. Taková servisní knížka je pak k ničemu. Zjistěte v takovém případě, proč nebyla řádně vedena. Obvykle dokážeme odhadnout, zda se jedná o opomenutí, běžnou nedokonalost nebo o záměrnou manipulaci s údaji o ojetém autě.
-
A PROTO JE ZDE BOD ČÍSLO 11:
V současnosti vykazuje mnoho ojetých vozů určených k prodeji závažné technické i jiné nedostatky, o nichž se kupující při běžné prohlídce v autobazaru nebo na ulici obvykle nedozví. Předejít neplánovaným problémům a nepříjemnostem po koupi abyste koupili ojeté auto se znalostí jeho skutečného stavu lze pomocí kontroly ojetého vozu nezávislým odborníkem.
Doporučujeme Vám proto přizvat si před nákupem ojetiny odborníka třeba z Auto AZ Consulting!